torsdag 27 maj 2010

Manchesterjacka


Denna jacka sydde jag redan för 2 år sedan när min äldre dotter var 1 år. Jag upptog då mitt syintresse efter cirka 10 års uppehåll. Skulle jag sy en sådan här jacka idag skulle jag ha betydligt högre krav, t ex att vändsy jackan och absolut försöka få dragkedjan snygg och även en massa andra saker som gör att man är nöjd med ett plagg. Dragkedjan på denna är något för kort. Nu har jag tillbringat några timmar i veckan med att sprätta och sy dit den igen. Den var ojämn upptill och jag försökt sy om lite. Har även sytt dit mitt finnkids-märke på ena ärmen. Såg när jag först sydde jackan att längden inte stämde överens om man jämför båda sidorna om dragkedjan men när man nålade dit dragkedjan såg det ganska ok ut. Antagligen är kanterna mot dragkedjan inte raka. Själva manchesterdelen slutar på olika längder innan mudden börjar. Det kanske inte syns så bra när tyget är så mörkt. Dragkedjan räcker inte hela vägen ner. Finns inga blixtlås som passar till denna jacklängd. Skulle ni göra en s k slejf där, heter det så? Eller skall jag bara strunta i att det ser lite tokigt ut?! Tyget är ett tyg från 80-talet som mina småbröder fick till coola hängselbyxor. Hittade små tygbitar i mammas gömmor som jag sydde jackan av. Den är fodrad i ett glansigt tyg som varit en gardin, det är kanske någon blandning av bomull, ev poplin. Hade velat ha en huva till men tyget räckte inte till det. Ett plagg som jag inte är riktigt nöjd med men den fyller ju gott sin funktion, att värma mot de snåla vindarna som nu blåser här uppe i norr! :-). Här är ingen sommarvärme att tala om bara 8-10 grader. Det är skönt att man avancerar i sin sömnad och gör om och sprättar om man inte är nöjd vilket man kanske inte gjorde när man började sy. Kanske provar man också sy något man inte sytt tidigare och som är en utmaning, kanske ibland? :-)

3 kommentarer:

  1. supersnygg jacka! Helt i min stil! Är mönstret eget eller?
    Förresten, var ha du hittat solhatt-mönstret?
    Sophie

    SvaraRadera
  2. Jag gillar jackan manchester är bra jacktyg. Juliette har en jacka jag sydde förra våren som fortfarande använts flitigt. Jag sydde den med fleece foder och när den blev för liten byttes det ut till ett bomullsfoder.
    Angående den lite för korta dragkedjan så skulle jag nog flytta ner den så den går hela vägen ner och sätta en hm vet inte vad jag skall kalla det men en flärp/remsa som är 3cm bred och 5 lång som knäpps med knapp över hålet/öppningen under kragen.
    Ännu ett konstigt tips om du inte förstår kan jag rita och skicka min beskrivning.

    Trevlig helg/Mia

    SvaraRadera
  3. Tøff jakke! Enig med Mia ang. glidelåsen (dragkedjan). Kanskje hempe og en stor, rød knapp oppe?

    SvaraRadera