onsdag 30 mars 2011

Blommande sommaräng...


Det känns långt till sommaren här uppe i norr men det hindrar ju inte att man kan drömma sig bort till sommaren! Denna klänning får mig att tänka på varma sommardagar och doft av nyklippt gräs och en sommaräng full med vilda blommor..

Syr klänningar till min återförsäljare men denna får min 3-åring. Tycker det blommiga tyget är för fint för att ge vidare.... Det kommer från ett örngott som jag hittade under min weekend i Stockholm. Fyndade en del fina retrotyger på Hötorget på loppis. Det prickiga tyget är en ny stuvbit som jag hittade på Kupan för ett tag sedan. Jag tycker färgen är helt underbar, blekgrön i nyansen. Som dekoration på klänningen zig-zag-band och brodyr samt blekgröna pärlemoknappar. "Glitterknappar" kallar min 3-åring dem, hoppas hon gillar klänningen för knapparnas skull! Hittade även en liten virkad spetsduk i mina gömmor och sydde fast den framtill. Nu i efterhand ser den lite stor ut i jämförelse med klänningen men det var den minsta jag hade så den får sitta där den sitter! Klänningen är helfodrad i ett tunt bomullstyg. Jag känner mig nöjd med klänningen, hoppas nu 3-åringen blir lika nöjd.



För ett par somrar sedan fick jag syn på Johanna Sandbergs underbara barnklänningar på Jakobs dagar i min hemstad Jakobstad. Hon hade dekorerat linneklänningar med virkade dukar, det var så vackert! Tänkte då att jag ville göra något liknande så småningom och nu har jag sett flera andra som kommit på den fina idén. Johanna syr idag klänningar i retrotyger, kolla gärna in hennes unika och vackra skapelser!

11 kommentarer:

  1. Helt underbar! Så somrig! Å urgullig!

    SvaraRadera
  2. vilken ljuvlig klänning! Tygerna är helt underbara... Har också planer på att använda mej av små dukar, en supersöt dekoration tycker jag! Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Verkligen söt klänning i härliga tyger! Kul detalj med den virkade duken fram. Även om det känns som om det är mycket vinter kvar här så är den här årstiden så härlig att jag vill att den ska vara ett bra tag till och sedan kan det få bli sommar direkt!:)

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt söt klänning! Så underbart somrig=)

    SvaraRadera
  5. Du är ju helt otroligt duktig :) fick tips om din blogg av grannen / Helen

    SvaraRadera
  6. Helt underbart vacker klänning! Så behagliga färger utan att vara mesig!

    SvaraRadera
  7. Ursöt! Det blommiga tyget känns ju så mycket svensk sommar som det kan bli!

    SvaraRadera
  8. Så fin!!! Visst är det roligt att sy sommarkläder!? Och att längta.....här i Skåne är åtminstone våren på väg nu!

    SvaraRadera
  9. Den här e faktiskt fin!! Här väntar vi nog också på sommaren. Och fasta jag bor i södra finland så känns det också LÅNGT till sommaren :-)

    SvaraRadera