söndag 19 september 2010

Tyger och söndagspromenad



Jag har fortfarande inget nysytt att visa upp men tänkte visa lite bilder på tyger jag hittade igår på second hand. Var igår på Röda korset här i Umeå när de har flyttrea och allt 50%! Min svägerska som varit här i helgen följde med mig, vi gillar båda loppisar! På den översta bilden är det 3 st örngott och en brun-vit blommig rund duk. Sen är det ett ljusrosa-vitt tyg i blandning av troligtvis bomull och linne, på de nedre bilderna vinröd fleece och på den sista bilden ett syntettyg i brunt och vitt i ett stretchigt material. Vet ej vad det är för material men tänkte det kanske kunde passa till mjukisbyxor till flickorna. Ytan är lite frottéaktig och ser ut som stickat på baksidan. Någon som vet vad detta tyg heter?! :-) . Kan tänka mig att man kanske på 60-70-talet sydde klänningar av liknande tyg.


Jag gillar att vara ute och promenera och speciellt nu på hösten är det så vackra färger i naturen med de gulnande träden och många vackra svampar. Flugsvampen är ju så vacker trots att den är såå oätlig! :-). Ett av mina stora intressen förutom att sy är att fotografera. Jag har inte fotograferat så jättemycket sedan jag fått barn men det blir väl mer och mer eftersom barnen blir större.

Inspirationen och tid till att sy och skapa har inte riktigt funnits under de gångna veckorna pga lite kortare resor, mina barns ständiga sjukdomar som innebär ibland sömnlösa nätter och en nära anhörigs sjukdom. Denna vecka har jag pysslat med en fotobok några kvällar! Det var ett sant nöje men förstås arbetsdrygt. Jag var förresten en sväng till IKEA i början av september och då var det ju loppis där utanför. Träffade på en tjej som syr jättesnygga kläder, pyttisen, stod det på hennes märke. Har sett själva klädmärket på Tradera. Hon har ingen blogg men en egen hemsida: http://pyttisen.se. På loppisen sålde hon bl a en underbar barnkappa! Kolla gärna in hennes underbara alster! Det var trevligt att träffa en annan syvän IRL om dock mötet var helt kort då det var så kallt ute på morgonen!

Nu har jag faktiskt börjat sy igen! :-) Jag håller på med en beställning. Hoppas den blir färdig under nästa vecka så jag får skicka iväg den till mottagaren. Fick beställningen redan under försommaren när jag sålde en liknande klänning på tradera och beställaren hörde då av sig och frågade om jag kunde sy något till hennes dotter till en namngivningsfest! Det ville jag så gärna! Det är en klänning med matchande hätta jag håller på med. Ett smakprov hur den kommer att se ut ser ni på bilden här nere! Ha en trevlig kväll i syvärlden och i valvakan!

1 kommentar:

  1. vilka fina tygfynd... alltid roligt att hitta lite billiga tyger :-) Och visst är det härligt med hösten, härliga bilder...

    SvaraRadera