tisdag 30 juli 2013

Sol, bad, bär och blommor


 Jag är halvvägs in på min 9 veckor långa sommarledighet. Vi har hunnit vara i Finland i mina hemtrakter. Där har vi bl a plockat jordgubbar och träffat mina syskon och föräldrar samt lite släkt och vänner. Där var vi också ute i skärgården och andades in salta dofter.


  

Nu på hemmaplan och vi fick några välbehövliga dagar med sol och bad senaste veckan. I slutet av veckan kunde man faktiskt bada i havet också!

 
 
Fyller frysboxen med bär så mycket det bara går! Igår plockade jag en en hel del hallon. Gjorde också smoothie på jordgubbar och blåbär, lite svarta vinbär, mjölk och lite turkisk jogurt. Det hela toppades med färska hallon, blåbär och vispgrädde. Mums!

 

Vi tar in blommor från trädgården, här daggkåpa om jag minns rätt. Rosorna doftar vi också på.


Barnen vårdar ömt pelargonen på lekstugebron. Den har jag övervintrat och den trivs utmärkt med alla sina knoppar!


Jag försöker se till att de rosa pelargonerna trivs på altanen. Tulpanpelargonen trivs bäst utomhus. Även de andra pelargonerna brukar göra det hos mig!

Varvat med allt detta försöker vi måla lite möbler, fixa balkongen och annat smått och gott som hör till när man har hus.

Syr gör jag i höst förmodligen!

1 kommentar:

  1. låter som en härlig ledighet... och nio veckor, det kan man ju bara drömma om!

    SvaraRadera